A Palócföld (nálunk) legújabb, 2008. 1. számában érdekes eszmefuttatás olvasható Nagy Balázs tollából „Értékszembesítés az elektronikus irodalomban” címmel. A kultúrában, irodalomban létező belső ellentétek, antinómiák közül a magaskultúra – tömegkultúra ellentétpár sorsát vizsgálja elektronikus környezetben. Nagyon érdekes megállapításai közül néhány:
„…tény, hogy az internet és a mobiltelefon az emberi viszonyok közvetlenségének elvesztésével fenyeget, de a valódi veszély okait és mértékét nehéz objektíven megállapítani. Valószínű, hogy mindazok… a káros és ártalmas mechanizmusok, amelyeket egyesek az internet veszélyeként szoktak emlegetni, egyáltalán nem az internet veszélyei, hanem régen velünk élő veszélyek, amelyek az interneten is megjelennek. …
Az internettartalmat befogadó szubjektum a hagyományos értelemben vett műélvezőhöz képest ma egészen más helyzetben van. A korábbinál sokkal nagyobb mértékben érzi az új paradigmához való sürgetettséget, ám esztétikai befogadóképessége nem növekszik ilyen mértékben … Az internet azáltal…, hogy új vizuális felületet, illetve új kommunikációs csatornát nyit, egyszerre több esztétikai funkciót is teljesíthet…egyik legfontosabb a művészetre való nevelés funkciójának a lehetősége. …sokat segíthet abban, hogy a művészet halála helyett a művészet új formákban való újjászületéséről beszélhessünk.
A posztmodern lebontott mindent, ami egész, elit és univerzális volt korábban. … az elmúlt század… fő karakterjegyei tehát a lebontás, a töredezettség, tömegesség.
…a digitális közegben nem célszerű éles választóvonalat húzni népszerű és magaskultúra között… a kölcsönzés [a magaskultúrából] már csak az intertextualitás fogalma révén is alapvető mozzanattá lesz. … korlátlan számú új dokumentumot készíthetünk a régiekből, azt változtatunk, amit akarunk, az eredeti soha nem változik.
A hipertext az olyan fogalmakat is felszámolja, mint a szerzői tulajdon, a szerzői egyediség és a fizikailag elszigetelt szöveg.”